- انرژی برای یادگیری

25 مرداد 93 ساعت 03:10
- انرژی برای یادگیری
اگر چه مغز انسان بالغ فقط دو درصد از وزن بدن او را تشکیل می‌دهد، ولی به تنهایی بیست درصد از انرژی جسمانی را مصرف می‌کند. انرژی مصرفی مغز از طریق خون پراکسیژن تدارک می‌شود، اکسیژن مصرفی مورد نیاز از طریق شش‌ها تأمین می‌گردد. مغز انسان در هر ساعت به گردش 8 گالن خون یا در هر روز تقریباً 200 گالن (800 تا 600 لیتر) خون نیاز دارد. توازن الکترونیکی مناسب برای کارکرد مغز از طریق آب بدن به دست می‌آید. برای حصول این توازن، هر فرد بالغ باید 6 تا 12 لیوان آب بنوشد. از دست دادن آب بدن در طول ساعات حضور دانش‌آموزان در کلاس درس عاملی برای آسیب‌های یادگیری، تنبلی و بی‌حالی است. (هانافورد 1995).

عامل حیاتی دیگر برای کارکرد مطلوب مغز، اکسیژن است. بدون هوای تازه، نمی‌توان انتظار داشت که مغز کارکرد بهینه‌ای داشته باشد. از این رو، طراحی ساختمان مدارس و در پیش‌بینی تسهیلات و تجهیزات مدارس، نباید تأمین هوای تازه کلاس‌های درس مورد غفلت قرار گیرد. هنگام یادگیری، سلول‌های مغز- نرون‌ها- اطلاعات را تقریباً با سرعتی بیش از 300 کیلومتر در ساعت انتقال داده یا مورد تبادل قرار می‌دهند. هر نرون می‌تواند هزاران سیگنال یا علامت را از سایر منابع نرونی، بدون آن که با آنها ارتباط داشته باشد، دریافت کند. نرون‌ها، پیام‌ها را بیشتر به صورت شیمیایی تبادل می‌کنند (جنسن 1998).

انرژی لازم برای فعالیت‌ نرونی، انرژی الکتریکی و شیمیایی است. ماهیت عمل نرون‌ها، مغز را به یک پردازشگر الکترو- شیمیایی تبدیل کرده است. الگوی یادگیری مغز از زمان تولد و بنا به دیدگاهی عمر از دوره جنینی آغاز می‌شود. شیوه پاسخ وی و سازگاری فرد با محیط، نحوه زیست و یادگیری مغز را تعیین می‌کند. الگوی یادگیری پایه‌گذاری شده را فرو بریزد. مدارس، یکی از مراکز عمده برای ایجاد تغییر در الگوهای یادگیری دانش‌آموزان هستند.

بازی، ورزش، تجربیات عملی و انواع فعالیت‌های چالش‌برانگیز منبع اصلی یادگیری هستند. با این همه‌، هنوز مدارس برخلاف الگوهای یادگیری دانش‌آموزان طراحی می‌شوند. برای نمونه، استخر شنا از محیط‌های محرک و چالش‌برانگیز برای کودکان ابتدایی و راهنمایی‌اند، ولی مدارس به ندرت به آن دسترسی دارند..
امتیاز دهی به مقاله
 
ثبت نظر، سوال و ... :
شما می توانید درباره - انرژی برای یادگیری نظر دهید یا سوال بپرسید:
نام و نام خانوادگی:
ارسال
نظرات (2)
ترتیب
محمود ردانی کد: 39

خواهش میکنم *ممنون بابت نظرتون

پاسخ
1393/5/29
ans_result_39
باقر ربیعی کد: 38

آقا مقاله به این قشنگی چرا امتیاز نمیدید؟
دمت گرم دادا... شرمنده که بیش از این نمیشه امتیاز داد

پاسخ
1393/5/27
ans_result_38
کلمات کلیدی: انرژی ، یادگیری ، خون ، نرون ها ، توازان ، کسب درامد ، اکسیژن ،